Ny bekendtgørelse løser Danmarks dækindsamlingsproblem

I autobranchen har vi været igennem en udfordrende periode, hvor dækindsamlingen i Danmark længe har stået i fare for at kollapse. Den største genanvender af udtjente person- og varevognsdæk, som besidder hele 90% af kapaciteten i Danmark, har dramatisk hævet prisen for modtagelse af dæk. Priserne steg d. 1. juli på grund af de daværende høje energipriser og igen d. 1. september uden nogen yderligere begrundelse. Dette har ført til, at dækindsamlerne har opereret med underskud på hvert læs dæk, de indsamler, selv med tilskuddet fra Dækbranchens Miljøfond. Som resultat har de stort set haft indstillet indsamlingen af dæk på nationalt plan.

Men nu er der en løsning.

Der er netop vedtaget en ny bekendtgørelse for indsamling af dæk. Indsamlerne kan nu modtage betaling for indsamlingen, samtidig med at de modtager tilskud. Dette betyder, at dækindsamlingen i Danmark kan komme op i omdrejninger igen. Fra d. 1. november 2023 vil prisen pr. dæk ændres.

 

Hvad betyder ændringerne for dig?

Fra i dag, d. 1. november 2023, vil vores samarbejdspartnere på dækindsamling tage penge for at afhente dæk. Priserne ser således ud:

Øksendal - Jylland og Fyn
Over 100 stk. 2 kr. pr. dæk
Mindre end 100 stk. 4 kr. pr. dæk

Brdr. Høyer - Sjælland og Lolland-Falster
Over 100 stk. 3. kr. pr. dæk
Mindre end 100 stk. 5 kr. pr. dæk

Vær opmærksom på, at disse priser træder i kraft fra i dag d. 1. november 2023. Vi fakturerer omkostningen direkte videre til jer, så vi tjener ikke noget på aftalen, og I betaler 1:1 det, som Brdr. Høyer og Øksendal har prissat servicen til.

 

Alle ordrer på dækafhentning før d. 31. oktober 2023 annulleres 

På grund af disse nye vilkår har vi været nødt til at annullere alle bestillinger på afhentning af dæk fra før d. 31. oktober 2023. Hvis I ønsker at få jeres dæk afhentet efter de nye vilkår, skal I sende en ny ordre på www.e-miljo.dk.

 

Bilejerne kommer til at betale regningen

Virkeligheden er, at denne ekstra omkostning sandsynligvis vil lande på bilejernes skuldre. Du har mulighed for at videreføre denne meromkostning til jeres kunder som et miljøgebyr på fakturaen eller som en separat omkostning for miljørigtig bortskaffelse af de udskiftede dæk.
Det er en beslutning, der naturligvis ligger i jeres hænder, men det er vigtigt at erkende, at det vil give mening at denne udgift bliver afspejlet i de regninger, som bilejerne modtager i fremtiden.

 

Løsningen er på plads

Vi forstår vigtigheden af at genoptage dækindsamlingen for at undgå, at udtjente dæk ophober sig på værkstederne. Priser og vilkår for denne løsning er nu blevet oplyst til alle vores kunder i dette nyhedsbrev og vil ligeledes blive kommunikeret på vores hjemmeside og i E-Miljø.

Vi er klar over, at denne situation har været udfordrende for både dækindsamlerne og værkstederne. Vores ønske har været at finde en bæredygtig løsning, der sikrer, at dækindsamlingen forsætter, samtidig med at omkostningerne holdes på et rimeligt niveau.

Vi takker for jeres tålmodighed og støtte i denne proces og ser frem til, at I nu kan få afhentet jeres dæk igen.